Derde week in Kenia

27 mei 2017 - Embu, Kenia

Zoals ik in het vorige verslag vertelde ben ik in het weekend naar Nairobi geweest. Vrijdag zijn we om 5 uur gaan rijden en het viel mee met de drukte. Onderweg zijn we nog gestopt bij een marktje langs de weg waar de groenten een stuk goedkoper zijn dan in de supermarkt. Ik ging mee uit de auto en iedereen kwam op me af gerent. Iedereen wilde iets aan me verkopen en als je nee zei vroegen ze waarom niet en bleven aandringen. Ik voelde me heel ongemakkelijk en was ook weer blij dat ik in de auto zat. We kwamen laat thuis dus even wat gegeten en gelijk naar bed gegaan. Zaterdag was het plan om naar het David Sheldrick weeshuis voor babyolifantjes te gaan. Alleen was het verkeer een drama en zouden niet op tijd komen omdat het maar een uur open is. Dus zijn we omgekeerd en naar Naivasha gereden. Tijdens de rit zijn we langs de Rip Valley en de Mount Longonot gereden. Dit gaf een ongelofelijk mooi uitzicht en ik heb de eerste wilde zebra’s en giraffen gezien. In Naivasha heb je ook nog de andere locatie van Dümmen. Daar zijn we nog even langs gereden en zijn gaan lunchen bij een camping. Omdat het naast een groot meer ligt waren er een hoop resorts en dus veel toeristen. Op de camping heerlijk gegeten. Ik had een pizza genomen die ik niet helemaal op kreeg. Bij het afrekenen werd er een zakje op tafel gezet met de rest van me pizza zodat ik hem mee naar huis kon nemen. Ze gooien hier namelijk bijna niks weg. Op de terug weg hebben we een andere route gereden. Deze was ook weer heel mooi. Zijn door veel dorpen gereden waar je goed het leven van de Kenianen kon zien. Ook zijn we door een bos gereden, wat je niet verwacht in Kenia. Daarnaast hebben we ook veel theeplantage en ananas kwekerijen gezien. Na een rit van een paar uur was het al laat en dus lekker naar bed. Zondag zijn we vroeg weggegaan om alsnog naar het weeshuis te gaan. Uiteindelijk waren we een uur te vroeg maar dat maakte niet uit. Het was heel erg druk wat ik niet had verwacht. Om 11 uur gingen de hekken open en liepen we naar een open plaats waar de olifantjes kunnen spelen en melk krijgen. Het was zo ongelofelijk schattig om te zien dat ze heel lief achter de begeleider aan kwamen lopen en een fles met melk kregen. Je zag aan een paar olifantjes dat ze gewond zijn geweest en dat het werk wat de mensen daar doen heel hard nodig is. Na het drinken gingen ze spelen en naar het publiek toe. De afscheiding was maar een touwtje en je kon dus de olifantjes ook echt aaien. Ondertussen vertelden er een verzorger  informatie over de beesten. De jongste was 3 maanden en de oudste was rond de 2 jaar. Na een half uur kwam er een andere groep die iets ouder waren dan de eerste groep. Deze olifanten kwamen ook niet naar het publiek omdat ze te groot waren. Het was zo bijzonder om zo dicht bij de beesten te zijn en goed om te zien wat voor goed werk de verzorgers doen omdat ze in het wild het niet zouden overleven. Na een uur was het helaas weer afgelopen. Een stukje verder op was er een giraffen centrum. Hier was het ook weer druk. Dit was ook iets minder natuurlijk. Je kon een handje met brokken pakken en kon vanaf een verhoging de giraffen voeren. Het was eigenlijk een beetje raar om te zien hoe de giraffen de hele dag uit handen van mensen eten, overal aangeraakt worden en op de foto moeten. We bleven dus ook niet lang. In de buurt was er een grote shopping mall waar we geluncht hebben en wat boodschappen hebben gedaan. Daarna lekker naar huis want iedereen was moe. De rest van de middag heb ik heerlijk op het balkon in de zon gezeten en uitgerust. Maandag zijn we weer vroeg vertrokken naar de farm om de drukte een beetje voor te zijn.

Dinsdag ben ik mee gaan werken in de kas. Als er nieuwe moederplanten worden gepoot worden de potten waar ze in gaan groeien opnieuw gevuld met pumice (vulkaangesteente met een hoge pH-waarde). Tijdens het vullen en het nathouden vallen er veel steentjes op de grond. Dit geeft een enorme modder bende. Op het moment dat ik binnen kwam waren ze bezig om de grond schoon te maken. Dus ik ging helpen. Het was die dag niet heel heet maar na 5 minuten liep het zweet over mijn voorhoofd. Het was best zwaar werk. Ze hebben ten eerste geen normale bezems dus doen het met een roe en de modder word met een ijzeren stok met plaatje eraan van de grond geschraapt. En dat allemaal onder een tafel van een meter hoog. Het ging best goed en deed een gang met een ander. Het was echt heel vies werk en toen kregen de planten ook nog water waardoor alles nat werd. En net voor het eind van het pad voelde ik een blaar op mijn hand opkomen. Ik deed mijn handschoen uit en hij was nog net niet aan het bloeden. Ik liet het zien aan de ander en zij dat ik moest stoppen en even naar de dokter moest gaan. Daar hebben ze de modder er uitgehaald en helaas kon ik niet verder werken. Ik heb echt respect voor de vrouwen die dit bijna elke dag doen want het is echt zwaar werk.

Woensdag ben ik ook weer in de kas gaan werken. We zouden de nieuwe moederplanten gaan planten. Omdat je daar veel kracht voor moet hebben in je handen dachten we dat dat niet ging vanwege me blaar. Dus ben ik gaan helpen bij de eerste pinch. Het wegsnijden van de topjes van de plant zodat ze weer meer takjes krijgen. Het ziet er niet zwaar uit maar dat is het wel. Ik deed het samen met een andere vrouw en die was ook nog is zwanger. We stonden telkens voorover gebogen en hadden kaplaarzen aan die niet heel comfortabel zaten. Na 9 uur was mijn lichaam dus ook helemaal verrot. Het was wel heel leuk om met de Keniaanse vrouwen samen te werken. Ze zijn heel erg verlegen maar als ze wat zeggen zijn ze heel lief en kan je echt met ze lachen.

Donderdag opgestaan met heel veel spierpijn en lekker op kantoor gezeten. Na de lunch ben ik bij een training geweest over budgetten. Het gene waar ze het over hadden was niet heel moeilijk maar het was wel grappig om te zien hoe z’n training gaat. Iedereen zit door elkaar, onderuit gezakt op een stoel en lopen vaak gewoon zomaar weg. En als er iets onduidelijk is of iets niet weten gaan ze elkaar aankijken en heel ongemakkelijk lachen. Heel apart maar heel grappig om te zien.

Vrijdag heb ik wat dingen kunnen doen op de HR afdeling en had weer een vergadering voor de werkprocessen. Dit weekend blijf ik lekker op de farm om uit te rusten want ik ben echt verrot.

En uitkijken naar een hele leuk week waarin mijn vader gaat langskomen.

1. Margot Arts:
    27 mei 2017
    Zo Inge je bent lekker aktief bezig. Wel zwaar zeg wat jij allemaal in een week moet doen. Dit weekend lekker uitrusten en op naar de volgende week wat wel een hele speciale zal worden. Geniet ervan veel liefs.
  2. Marjon:
    28 mei 2017
    Hoi Inge
    Wat een gezellig verslag van wat je afgelopen week gedaan hebt. Zo te lezen is het wel een hele bijzondere stage waar je ervaring op doet die niet alleen met je opleiding te maken heeft. Echt geweldig hoor. Leuke foto's. Fijn dat je vader deze week langs komt. Ik heb de plannen van hem al gehoord. Gezellig hoor. Geniet er lekker van en nog veel succes! Grtjs je buuf.
  3. Opa Oma:
    29 mei 2017
    Hoi lieverd wat hebben we weer van je verslag zitten genieten en wat zie en maak je veel mee dit neemt niemand je meer af.Nu de dagen aftellen tot je vader komt geniet er van.Dikke kus.
  4. Nicolle Drost:
    29 mei 2017
    Lieve Inge,
    QWat fijn dat je vader komt!
    Doe hem de groeten!
    Meiske wat een belevenis is deze stage!!!
    Geweldig!!
    Kuwa na furaha na kufurahia Kenya!
    Nicolle
  5. Frans:
    31 mei 2017
    Hoi Inge, Weer een bijzondere week! Toch allemaal anders daar, knap dat er zoveel dingen zijn die jou opvallen en over nadenkt. Leuk voor je dat je vader komt. Wie "wonen" er nu bij jou op de compound? Lees het weer. Groeten, Frans
  6. Frans:
    31 mei 2017
    Hoi Inge, ik lees dat je een hoop dingen ziet die anders zijn en daar ook bij nadenkt, goed dat je er oog voor hebt! Echt bijzonder wat je meemaakt. Kan je Marco ook nog toevoegen, die wil het denk ik graag lezen. Groeten, Frans
  7. Daniette:
    2 juni 2017
    Zo leuk om je verslagen te lezen Inge. Een heel bijzondere belevenis voor je !! Gaaf hoor !!!
    Heel veel plezier nog !!! Hele dikke knuffel van ons allemaal !!
  8. Oma:
    3 juni 2017
    Het is bijna om jaloers op te worden/ Wat weer een fijn verslag. Je hoeft er niet voor naar een dierentuin,Geniet van alles want de weken vliegen om,groetjes Oma xxx
  9. Inge de Vreeze:
    5 juni 2017
    Hoi Frans, bij mij op de compound wonen 2 Nederlanders Jacques en Willem en een paar Kenianen die op kantoor manager zijn. Maar geen anderen Europeanen. groetjes Inge