Eerste week in Kenia

13 mei 2017 - Embu, Kenia

De eerste week in Kenia zit erop. Aan de ene kant is het best snel gegaan maar als ik bedenk dat er nog 8 weken komen vind ik het best lang.
Zondag ben ik samen met Jacques en de kinderen naar de kerk gegaan. Toen we het terrein op reden stond er beveiliging met een groot geweer. Ik schok best wel omdat ik het niet had verwacht bij een kerk. Maar de kerkdienst was heel gaaf om mee te maken. Er was een groot koor en zongen moderne liedjes. Het koor op zich was al heel er mooi. Tussen de liedjes door vertelde ze dingen waar je echt over na ging denken. Na de kerkdienst sprak ik met een paar vrienden van Jacques en die waren zo lief en blij dat ik er was. Verder hebben zondag niet veel gedaan. Iedereen was moe en heeft lekker gerommeld. Maandag zijn we rond half 9 vertrokken naar Embu, waar de farm gevestigd is. Ik heb me ogen weer uitgekeken. Eerst moesten we Nairobi uit en dat is best een dingetje. Het is heel druk en iedereen rijd als een gestoorde gek. Eenmaal uit de stad werd het rustiger. Langs de weg zag je vaak marktjes en sloppenwijken. Hier zag je duidelijk dat veel mensen het niet breed hebben. Alles was vies en er lag veel afval. Maar ook het mooie van Kenia kwam tevoorschijn. De grote rijstvelden en ananas velden gaven een schitterend uitzicht. Omdat het weinig had geregend konden we een binnendoor weg nemen. Deze weg was alleen niet geasfalteerd. Maar het was ook wel grappig om mee te maken. Eenmaal aangekomen merkte ik gelijk dat het een stuk warmer was dan in Nairobi omdat het een stuk lager ligt. Ik werd naar het gasthuis gebracht waar ik de komende weken verblijf. De huishoudster wachten me al op en liet me kamer zien. Ik kon even rustig me koffer uitpakken en lunchen. Om 2 uur werd ik opgehaald om naar het kantoor te gaan. Er werd geregeld dat ik een rondleiding over de farm kreeg. Het is een mooi bedrijf, niet te groot en niet te klein. Ze hebben 22 kassen van een hectare. Ik heb denk 2 uur over de farm gelopen en ik was totaal bevangen door de hitte. Gelukkig was de werkdag om 5 uur klaar en kon ik lekker naar huis. Omdat ik in het gasthuis zit zullen er regelmatig andere mensen over de vloer komen. Dat vind ik best gezellig en maandag avond kwam er een spanjaard die voor Dümmen in een ander land werkt. We hebben samen gegeten en ben daarna lekker naar bed gegaan. Helaas sliep ik heel slecht. Ik ben totaal lek gestoken en omdat ik het niet gewend ben denken de mensen hier dat mijn lichaam er heftiger op reageert. Dinsdag was ik dus ook helemaal verrot en had een moeilijke dag. Toen ik om 7 uur aan kwam lopen wist eigenlijk niemand wat ik nou moest doen. Na een hoop mensen om me heen werd ik meegenomen voor een training over de processen die ze in het bedrijf hebben. Ik merkte al gauw dat ik de Keniaanse mensen amper kan verstaan. Omdat er ook andere mensen (Kenianen) bij zaten durfde ik niet telkens te onderbreken dat ik het niet snapte. Ik heb me best gedaan zoveel mogelijk te snappen. Na de pauze kregen we nog een training over de veiligheid op de farm. Na de lunch heb ik het bespreekbaar gemaakt met Jacques dat ik het best moeilijk had. Hij reageerde goed en ging gelijk regelen dat Kirima (de man die de eerste training gaf en waar ik het eerste project mee ga doen) mij alle processen die ik nodig ga hebben opnieuw en rustig ging uitleggen. Ik verstond hem al een stuk beter en als ik het niet begreep zij ik het gelijk en probeerde hij het anders uit te leggen. Die avond voelde ik me al een stuk beter, ook na wat skype gespreken met mijn ouders. De 2de nacht ging veel beter. Ik had een spuitbus gekregen die ik vlak voor het slapen in me kamer moet sluiten en dan gaan alle beesten die er zijn dood. Woensdag ging ook veel beter. Ik ben begonnen met het eerste project. Het updaten van de werk procedures. Dit doe ik samen met Kirima en zijn assistente Bavelyne. Ik had het al snel door hoe het moest en kon al snel zelfstandig werken. Dit geeft zelfvertrouwen.

Als ik na het werk thuis kom ga ik altijd even lekker buiten zitten. Ik zat een film te kijken en hoorde iets lopen, ik keek en er liep een aap. Ik keek om me heen en er liepen overal apen. Me huishoudster kwam naar buiten en vertelde wie de baas (de baboen) is in de groep en dat ze heel vaak langs komen. Ook waren er baby’s bij en die zijn zo schattig. Het was zo ongelofelijk bijzonder om dit me te maken. Ik ben rustig op de rand van het terras gaan zitten en heb zitten genieten van de beesten. Na het eten ben ik nog even naar Jacques geweest voor wat vragen maar hij kwam pas laat thuis. Heb een korte nacht gehad en dat merk je de volgende dag. Gelijk verrot. Maar ik moet door dus ben weer lekker gaan werken aan het project. Het eerste deel van het project is klaar en nu wachten op de managers. De rest van de dag heb ik niet veel gedaan, lekker op mijn computer gezeten en alvast wat voor mijn school opdrachten gedaan. Vrijdag heb ik ook niet veel gedaan maar voor nu vind ik dat niet heel erg. Om 5 uur weer lekker naar huis gegaan en genieten van me weekend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marjolijn:
    13 mei 2017
    Wat gaaf allemaal Inge! Wat leuk om jouw avontuur te lezen en wat een mooie dingen ga jij daar allemaal zien!! Ben wel beetje jaloers hoor!! Geniet ervan en ben benieuwd naar je nieuwe verhaaltje!! Veel succes!
  2. Monica:
    Leuk om je belevenissen te lezen Inge! Zal het ook voorlezen aan tante Netty
  3. Tante Sannie:
    13 mei 2017
    Hoi Inge supergaaf om al jouw belevenissen zo te lezen. Dat verhaal en die foto's van die apen is echt leuk . Echt wel bijzonder een groep apen in je achtertuin. De foto's zijn ook mooi. Succes verder weer met je werk en geniet ervan. Groetjes xx
  4. Margot Arts:
    13 mei 2017
    Geweldig Inge, leuk om je zo te volgen.
    Begrijpelijk dat je even moet wennen het is toch echt een hele ander omgeving en cultuur.
    Maar het ziet er wel allemaal leuk en netjes uit, ik denk dat het vast wel goed gaat komen. Groetjes van ons alle en er ook van genieten hoor! Geniet van je weekend.
  5. Opa Oma:
    13 mei 2017
    Hoi Inge,wat geweldig om dit met jou te volgen we zitten te genieten en zien nu al uit naar het volgende verslag neem overal de tijd voor zo temeer kan je genieten groetjes en geniet van het weekend xxx
  6. Nicolet:
    13 mei 2017
    Wat bijzonder lijkt het me toch wat jij allemaal meemaakt! Vooral het verhaal over de apen lijkt me waanzinnig om dit van zo dichtbij mee te maken.
    Veel succes en plezier!
  7. Veronique:
    Je doet het super!
    Leuk verhaal en mooie foto's.
    Pas goed op jezelf lieve nicht!
  8. Conny:
    Hoi Inge
    Wat leuk je blog.
    Een bijzondere stage en het zal zeker wennen zijn geweest de eerste week.
    Wat een ervaring zeg
    Leuk je foto's met de apen in je tuin dat is toch wel machtig om te zien.
    Ik blijf je volgen en wens je een leuke week toe. Groetjes conny

Geniet er van
  9. Michel Boer:
    14 mei 2017
    Hey Inge! Leuk om je belevenissen te lezen. Mooie foto's, mooie kleuren, mooie luchten.
    Verzoekje: kun je een aapje voor Jetske & Babet meenemen?
    Fijne nieuwe week.
    Mies
  10. Frans:
    17 mei 2017
    Hoi Inge, Best pittig begin maar ook gaaf om daar te zitten! Ben benieuwd hoe het verder gaat. Koken ze een beetje lekker voor je? Komt er nog aap op het menu.....
    Je mag Annemieke en Linda ook toevoegen, die willen het ook graag allemaal lezen. Cultuuropdracht zal niet al te moeilijk worden!
  11. Inge de Vreeze:
    17 mei 2017
    Hoi Frans, Ze koken hier heel lekker. Ik zit ik het gasthuis en daar is altijd iemand aanwezig die voor me zorgt. Maar aap gaat niet op het menu komen, dat ga ik echt niet eten. De andere zal ik toevoegen.
  12. Linda:
    18 mei 2017
    Wow, geweldig Inge. Mooie verhalen, heel bijzonder. Spannende en leerzame week heb je gehad. Super leuk om je verhaal te lezen. Heel veel plezier nog. Geniet van alles om je heen.
  13. Oma:
    18 mei 2017
    Hopelijk zijn de tranen wat gedroogd en ga je aan je nieuwe omgeving wennen. Het is bar interessant voor mij om je te volgen wat je allemaal meemaakt. Zie uit naar je nieuwe verslag, Hou je goed en veel succes ,groetjes Oma xxx